چاقی، دیابت نوع 2 یا فشار خون سیستولیک بالا در نوجوانان ممکن است منجر به پیری زودرس شریانها شود

6 مه 2020 - بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، نوجوانان چاق، مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا، احتمالاً در مقایسه با نوجوانان بدون این مشکلات، علائم زودرسی از پیری رگ های خونی را نشان می دهند.

در  طی بیش از پنج سال، محققان 141 نوجوان با وزن طبیعی، 156 نوجوان چاق و 151 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 ، را با متوسط ​​سنی 17.6 سال در ابتدای تحقیق، ارزیابی کردند.چاقی، دیابت نوع 2  و فشار خون بالا مهمترین عوامل خطر سکته قلبی و سکته های مغزی در مراحل بعدی زندگی هستند.

در پایان سال پنجم، احتمال ضخیم تر و سفت تر شدن شریان های کاروتید(رگ اصلی خونی که به مغز منتهی می شوند) در میان نوجوانان چاق، نوجوانانی که به دیابت نوع 2 یا فشار خون سیستولیک بالا مبتلا بودند، به طور قابل توجهی بالاتر بود.

نویسنده اصلی این مقاله، پرفسور Justin R. Ryder، متخصص چاقی کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه مینسوتا در مینیاپولیس، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد که تغییرات آهسته در رگ های خونی که منجر به ایجاد آترواسکلروز می شوند از اوایل زندگی آغاز می گردند.

آترواسکلروز به آهستگی شریان ها را باریک می کند که معمولاً بهمراه پیری طبیعی اتفاق می افتد و خطر حمله قلبی، سکته های مغزی و سایر حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد.

دکتر Ryder، گفت: چاقی، دیابت نوع 2 یا فشار خون سیستولیک بالا، هرکدام به طور مستقل ضخیم تر و سفت تر شدن شریانها را در بین این گروه از جوانان، پیش بینی می کند و با ضخیم تر و سفت تر شدن شریانها ارتباط مستقیمی دارند. آنچه بیشتر تیم ما را شگفت زده کرد، این بود که شرکت کنندگانی با فشار خون سیستولیک بالاتر در مقایسه با همسالان سالم خود در این مطالعه، خطری بسیار مشابه با افراد چاق یا مبتلا به دیابت نوع 2 برای رگ های خونی ضخیم تر و سفت تر با گذشت زمان داشتند.

سلامت شریان کاروتید با استفاده از سونوگرافی غیر تهاجمی و سرعت موج نبض مورد بررسی قرار گرفت. سونوگرافی ضخامت دو لایه ی داخلی رگ خونی، معروف به "ضخامتانتیما مدیا در عروق کاروتید" را اندازه گیری کرد. سرعت موج نبض، سرعت خون را در عبور از رگها مشخص می کند که با سفتی شریان مرتبط است.

هر دوی این اندازه گیری ها در ابتدای مطالعه و در انتای سال پنجم انجام شد. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که نوجوانان چاق، مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون سیستولیک بالا ، در مقایسه با شرکت کنندگان در گروه با وزن طبیعی، تغییرات بیشتری را در ضخامت و سفتی شریانهای خود تجربه کرده اند. این امر خطر بیشتری را برای سکته های قلبی یا سکته های مغزی زودرس در بین نوجوانان چاق، مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون سیستولیک بالا ، پیش بینی می کند.

دکتر Ryder، گفت: اگرچه دیابت نوع 2 در نوجوانان، بطور جدی درمان می شود، چاقی نیز باید به همان اندازه جدی درمان گردد، زیرا همان خطر افزایش پیری زودرس رگ های خونی را بهمراه دارد كه این خود نشانه ی اولیه ای از اختلال قلبی عروقی و پیشرفت به بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالی است.

نقاط قوت این مطالعه شامل سایز بزرگ این مطالعه بود که در آن تقریباً 150 نوجوان در هر گروه، و در کل 448 نفر شرکت داشتند. در این مطالعه اندازه گیری های عینی از سلامت شریان کاروتید در پنج سال بطور جداگانه صورت گرفت. محدودیت این تحقیق، نداشتن دوره ی پیگیری این نوجوانان تا بزرگسالی بود زیرا محققان نتوانستند تاثیر پیر شدن زودرس رگ های خونی آنها را بر بروز واقعی سکته های قلبی، سکته های مغزی و سایر شرایط قلبی عروقی در بزرگسالی در این افراد بررسی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200506/Obesity-type-2-diabetes-or-high-blood-pressure-in-teenagers-may-lead-to-prematurely-aged-arteries.aspx